نکاتی در مورد طراحی جلد کتاب در راستای بالا بردن فروش آن

نکاتی در مورد طراحی جلد کتاب در راستای بالا بردن فروش آن

طراحی جلد کتاب به تخصص و دانش، نیاز دارد. هیچ شکی نیست که اغلب افراد کتاب ها را براساس کاورشان، قضاوت می کنند. بر اساس مطالعه ی انجام شده، ۷۹ درصد ملت اعتقاد دارند، جلد کتاب نقش زیاد مهمی در خرید آن دارد.

جلد کتاب، اغلب اوقات، اولین گذرگاه پیوستگی نویسنده با خواننده است، بعد کاور بهتر است چشم راهبند باشد لغایت خواننده را برای خرید، ترغیب کند.

بعنوان یک طراح، شما چندین گذرگاه برای کمک کردن به نویسنده دارید لغایت خواننده نهفته ی کتاب را با یک عکس تبدیل به خواننده ای بالفعل کنید. نکاتی از Robert Mening برای طراحی کاور کتاب، در این مقاله آمده است.

در باره ژانر کتاب پژوهش کنید.

یکی از مهمترین جنبه ها در طراحی جلد خوب اینست که، حس و حالی از متن کتاب بر روی جلد آن آشکار شود. شما به عنوان طراح باید بدانید: خواننده کتاب با نگاه انداختن به جلد کتاب، درباره ی سوژه کتاب، نقطه نظر کلی ای را اخذ خواهد کرد. برای این کار، می توانید کاراکتر خاصی از کتاب و یا صحنه ی حساسی از آن را بر روی جلد شغل کنید. پروا کنید که حتی گونه فونت انتخابی و یا تم رنگی بکار رفته در روی جلد اهمیت فراوانی دارد.

نگاهی به مثال کارهای طراحان دیگر در ژانر مدنظر، بیاندازید. این کار چندین هوده برای شما خواهد داشت:

درباره ی نوع کاوری که برای ژانر باره عقیده نیاز است، به شما ایده می دهد.

خوانندگان باید با یک نگاه بر روی کاور دریابند که کتاب در ارتباط با ی یک عاشقانه امروزی یا داستانی تخیلی برای جوانان، است. در ارتباط با ی گونه نورپردازی، رنگ ها، گزینش حروف، حالت عنوان و غیره، که دیگر طراحان برای سرگذشت های مشابه بهره‌گیری کرده اند، فکر کنید. برای مثال در نمونه های زیر، رنگ و انتخاب حروف در جلد کتاب The Reaper ظاهری فانتزی/ماوراءالطبیعه به کتاب داده است، در حالی که کاور کتاب Less Than Nothing حس رمانتیک و معاصری را منتقل می کند.

درباره اینکه مخاطبان قصد چه انتظاری از پرتو شما دارند، به شما ایده می دهد.

طراحی جلد کتاب شما، شدنی است، بسیار قشنگ به عقیده برسد، ولی اگر هیچ اثری از آنچه که تو کتاب نوشته شده است، در آن نباشد، این کتاب فروش نخواهد رفت. یا به معنای دیگر، کتاب به خوانندگان اشتباهی فروش خواهد رفت. نگاهی به بهترین فروش ها در ژانر باره عقیده مؤلف بیاندازید، تا بفهمید طراحان دیگر برای خوشنودی مخاطبان کتاب خود چه کرده اند. برای مثال، به بهره‌گیری ی خردمندانه ی طراح از نمادها بجای انسان ها بر روی کاور مثال کتاب های پرفروشی مانند Red queen و The shadow Queen ، توجه کنید.

” نباید ها” را برای شما مشخص می کند.

در مطالعات سپریدن شده، کارشناسان دریافتند که ۵۸ درصد مردم از کلیشه ها لذت نمی برند. برای مثال، آنها از دیدن عکس یک دختر بر روی کتاب های عاشقانه، خسته شده اند. مخاطبان علاقه ای ندارند یک عکس یا تم تکراری را بر روی جلد چندین کتاب مختلف، ببینند. در نمونه های زیر، طراح کاور از یک عکس یکسان برای چند کتاب بهره‌گیری کرده است.

با اینکه از این روش شما می توانید در ارتباط با ی شباهت ها در یک ژانر مشخص آگاهی یابید، ولی این پژوهش به شما برای شناخت سوژه هایی که زیاد پیشه شده اند، کمک می کند. حال با کسب این اطلاعات، شما می توانید جلدی منحصربفرد طراحی کنید.

طراحی جلد را با برند نویسنده همگام سازی کنید.

۶۵ درصد ملت حافظه ی بصری دارند، ما تصاویر را راحتتر از لغات تو یک صفحه ارزیابی می کنیم. وقتی شما طراحی کاور خودتان را با کاورهای سایر کتاب های مؤلف باره نظرتان، همگام سازی می کنید، خوانندگانی که کتاب های سایر این نویسنده را خوانده و کاور را در ذهن دارند، به سرعت این بستگی را در طراحی شما فهم خواهند کرد. این رویداد میزان فروش کتاب را با درگیر کردن خوانندگان قدیم کتاب های نویسنده، بالا می برد. همچنین خوانندگان جدیدی را که ممکن است طراحی را پیشتر دیده باشند و به خاطر بیاورند نیز درگیر خواهد کرد.

وقتی شما با یک نویسنده اخیر کار پیمان داد می بندید، برای طراحی برندی مختص او با بحران روبرو خواهید بود. اگر شما با یک نویسنده قدیمی و با تجربه شغل می کنید، قصد این خواهد بود که طراحی خویش را با برند او که از پیش برپایی شده است، منسجم کنید. مخصوصا اگر کتاب ها در ژانری مثل نوشته شده باشند. کاور کتاب ها اگر بخشی از یک گردآور کتاب هستند، بهتر است تا جایی که امکان دارد از لحاظ لایه، رنگ و یا حروفی که در طراحی کاور آن بکار گرفته شده است، همانند باشند.

این امکان هستی دارد که طراحی طبق برند نویسنده، بسیار آسان باشد و تنها استفاده از فونت مشابهی برای تمام کاورها، کافی باشد. در بالا نمونه طراحی هایی که برای کتاب های پرفروش Melissa Foster نشان داده است، که از یک محل مقاوم برای قرار دادن اسم نویسنده استفاده کرده است. در نخستین نگاه به کاور کتاب مشخص می شود که کتاب برای این نویسنده است، که این همانندگی ظاهری، خوانندگان بیشتری را جذب می کند و فروش را نیز افزایش می دهد.

فرمت کتاب را نیز در عقیده بگیرید.

بسیاری از طراحان کاور کتاب، به اشتباه، طراحی جلد برای کتاب های الکترونیکی را برای کتاب های چاپی یا برعکس، کاربرد می کنند. ولی در واقعیت، بعضی از طراحی ها بر روی یک فرمت ویژه کتاب بیشتر جواب می دهند.

برای مثال، کاور کتاب الکترونیکی معمولاً در اندازه بندانگشتی مشاهده می شود. این بدین معنی است که المان های بخصوصی مشابه عنوان یا عکس تو طراحی، باید به نکوداشتن در این اندازه قابل رویت باشند. اما لازم نیست کل چیز مشخص باشد. توجه کنید در هر ژانر المان های خاصی اهمیت دارد که باید اغلب برروی آنها تمرکز کرد، تا کاربران به نکویی آنها را در آن پیمانه حقیر بیابند. در حالی که در طراحی جلد کتاب های چاپی، باید از ظرافت اکثریت کاربرد شود، چون بیننده می تواند آن را از نزدیک نگریستن کند.

این بدین معنی نیست، که شما بهتر است از یک طراحی برای جلد کتاب و از طراحی متفاوت دیگری برای کتاب الکترونیک، استفاده کنید. بلکه کاور باید برای برندسازی مؤثر، ثابت باقی بماند. اما شما بعنوان طراح باید با المان های طراحی بازی کنید و آنها را برای هر فرمت منسجم کنید. به طراحی نمونه ذیل دقت کنید. این کاور یک طراحی زیاد قشنگ و ظریف برای گونه چاپی است، ولی عکس و متن آن، در اندازه بندانگشتی خود را به زیبایی نشان نمی دهد.

البته شما می توانید با نویسنده صحبت کرده و دریابید که بازاریابی برای کتاب، اغلب به چه صورتی خواهد بود. اگر آنها نمونه اولیه را به صورت الکترونیکی می فروشند، پس طراحی کاور پسندیده با نسخه الکترونیکی، باید در نخستینگی پیمان بگیرد.

انتخاب متن روی جلد اهمیت فراوانی دارد.

یکی از بزرگترین اشتباهات نویسندگان و طراحان این است که در طراحی جلد، درجه اهمیت کمتری به متن نسبت به عکس می دهند. متاسفانه، انتخاب فونت و عنوان می تواند مایه موفقیت یا شکست یک کاور شود؛ مهم نیست چه بعد زمینه ی هنری زیبایی برای آن به پیشه رفته باشد.

برخی از نکات پایین را بخاطر بسپارید:

از فونت های مجانی اجتناب کنید. کل می توانند فونت ب نازنین را تشخیص دهند. و این فونت برای کاور کتاب زیاد کلیشه ای خواهد بود. در عوض تلاش کنید گونه فونت های جدیدتری را گزینش کرده تا طراحی حرفه ای تری داشته باشید.

زیاد از بی گمان فانتزی نباشید. فونت ها یا افکت های فانتزی مانند سایه های قطره ای یا منحنی ها که طراحی را آماتورانه جلوه می دهد، کاربرد نکنید. کلمات باید خوانا و مرتب باشند.

از کلمات فانتزی برای اسم نویسنده استفاده نکنید. تمرکز جلد کتاب بهتر است، کمتر بر روی نام نویسنده باشد ( مگر اینکه مؤلف زیاد نامی باشد).

از فونت های گوناگون کاربرد نکنید. بعنوان یک قانون کلی، شما بهتر است بیش از دو نوع فونت بر روی کاور کاربرد نکنید.


مطالب مرتبط...

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...

تماس با ما