باید و نبایدهای تراکت

باید و نبایدهای تراکت

در این‌که در سده بیست و یکم تجارت‌ها بالاخره باید رویکردهای تبلیغات دیجیتالی مؤثری داشته باشند شکی نیست و این که باید روند جنبش تبلیغات به سمت تبلیغات هدفمند باشد. ولی آیا این به این معنی است که تبلیغاتی مشابه تراکت و تبلیغات چاپی ارسالی به خانه‌ها سایر نشان ندارد؟

تراکت هم یک افزار تبلیغاتی است که اثرات و فوائد و هزینه‌های خویش را دارد و اگر به درستی بهره‌گیری شود به‌عنوان بخشی از برنامه تبلیغاتی تجارت‌ها می‌تواند مؤثر باشد.

۱- تراکت می‌خواهید چه کار؟

قبل از آنکه به طرح تراکت خویش اندیشه کنید لازم است مطمئن شوید که آیا اصلاً تراکت می‌خواهید یا نه. اگر برنامه بازاریابی دارید به آن رجوع کنید و اگر ندارید دست کم در باره کارهای تبلیغاتی، مشتریان و اهداف خود خوب اندیشه کنید. مطمئن شوید که چه چیزی را می‌خواهید تبلیغ کنید. آیا اصلاً تراکت برای تبلیغ فرآورده و خدمات شما مناسب است؟ خیلی وقت‌ها تجارت‌ها فقط به این انگیزه که هیچ گذرگاه تبلیغاتی ارزان دیگری سراغ ندارند از این طریق استفاده می‌کنند که چون بدون برنامه و ذهنیت لازم انجام می‌شود لزوماً نتیجه‌ی خاصی هم نمی‌گیرند. آن طرف قضیه هم البته هست. بسیاری هم فکر می‌کنند که چون به‌طور نمونه از تبلیغات اینترنتی برای معرفی محصولات خویش استفاده کرده‌اند و سایتی برای شناسایی خدمات خویش راه‌اندازی کرده‌اند دیگر راهکاری همانند تراکت به دردشان نمی‌خورد. منطقی اندیشه کنید. تراکت یک راهکار تبلیغاتی است که اگر به واقعیت مورد استفاده پیمان بگیرد بازدهی مناسبی دارد. بعد برنامه و طرح داشته باشید.

۲- پرچانگی ممنوع.

یک اصل خیلی ساده در مورد میزان مطالبی که روی تراکت قرار می‌دهید وجود دارد و آن هم این است که هر قدر هم که کم بنویسید باز هم زیاد است. انسان‌ها در این عصر هر روز با صدها تبلیغ روبرو می‌شوند. سایر چهل سنه پیش نیست که بخواهند همه مطالب یک تبلیغ چاپی را ریزبه‌ریز بخوانند. کسان در بهترین حالت زمان بسیار کوتاه به تراکت شما پروا خواهند کرد و شما باید در همین چند ثانیه حرف اصلی را بزنید.

۳- برویم سروقت اصل مطلب.

یک راست بروید راز اصل مطلب. یک ارشاد ساده و کارآمد برای این شغل هستی دارد. در باره هدف تراکت خویش فکر کنید و به این ۴ سوال استجابت دهید : چه کسی؟ چه زمانی؟ کجا؟ چی؟

اطلاعات لازم را دقیق و سرراست بدهید. قیمت‌ها را به تومان بنویسید و به جای صفرها از کلمات کاربرد کنید. ۸۰ هزار تومان از ۸۰۰۰۰ تومان خیلی خواناتر است. تاریخ‌ها را به جای عددی نگارش ماه، نام آن را بنویسید. ۱۷ بهمن خیلی مفهوم‌تر از ۹۴/۱۱/۱۷ است.

۴- رنگ‌های خوب جعبه‌ی مدادرنگی.

از رنگ‌های صریح و درخشان استفاده کنید. آدم‌ها به طور غریزی به رنگ‌های درخشنده و چشم‌نواز پروا پرتو می‌دهند. خانواده‌ی رنگ‌های قرمز، زرد، سبز و آبی دوستان شما در طراحی تراکت هستند. از رنگ‌های سیاه و قهوه‌ای دوری کنید. آاین رنگ‌ها حالت افسرده دارند. از رنگ‌ها طوری بهره‌گیری کنید که توجه‌ها به سمت لوگو و برندتان جلب شود. در به کارگیری رنگ ها دقت کنید که ترکیب پایانی طراحی تراکت شما باید حالتی یکپارچه داشته باشد. مثلا تصویر زمینه‌ی آبی یا سبز همراه با متن قرمز برای بیننده گیج‌کننده و ناخواناست.

۵- پاستای نستعلیق

هر فونتی معنا و احساسات خاصی در خودش دارد که به مخاطب منتقل می‌کند. قدرت، نجابت، اعتماد، شادابی و خیلی حالات سایر است که استفاده از فونتی ویژه می‌تواند به بیننده شما منتقل کند. بنابراین با پروا به منش برندتان و گونه فرآورده و خدماتتان از فونتی پسندیده استفاده کنید. شناسایی رستوران ایتالیایی که پیتزا و پاستا سرو می‌کند با فونت نستعلیق بیننده را گیج می‌کند و باعث می‌شود تبلیغ شما را کنار بگذارد. در این گویه با افراد کارآزموده مشورت کنید. شاید برای تراکت‌های فروش بهاره‌ی سال جاری شما فونت خاصی را رهنمود کردند.

۶- هموار بایستید.

متن تراکت باید به‌گونه‌ای تنظیم شود که احضار برای بیننده ساده و سهل باشد. گرد از ضروریات آن هم‌ترازی نوشته‌هاست. متن تراکت شما باید هم به صورت ستانی و عمومی تراز باشد. این علاوه بر خوانایی بر زیبایی هم اثرگذار است. دقت کنید که فاصله‌ی متن‌ها از لبه‌های صفحه ناچیز نباشد.

۷- چشم‌ها را بدزدید.

انسان‌ها موجوداتی عجیبند. هرقدر که هم شرکت‌ها کوشش بر شناخت آن‌ها دارند نهایتاً گاهی به چیزهایی علاقه پرتو می‌دهند که تعجب‌آور است. یک عکس خیلی خوب و جذاب و سرگرم‌کننده شدنی است بتواند برای شما معجزه کند. بعد خلاق باشید و ببینید چه عکسی می‌توانید تعبيه کنید که اثربخشی تراکت شما را بالا ببرد.

۸- یگانه برای همه؟

دنیای چاپ با اینترنت فرق دارد. حتی اقلام مختلف چاپی هم ویژگی‌های مختلفی دارند. اینکه از یک طراحی در کل جا استفاده کنید اصلا اندیشه نکویی نیست. طرح بنر اینترنتی شما نمی‌تواند طرح مناسبی برای تراکت شما هم باشد. بعد لطفا کمی بیشتر وقت و خرج صرف کنید الی طرح پسندیده و هدف‌داری برای تراکت خود آماده کنید. نتیجه‌ای که از شغل خود می‌گیرید خستگی را از تنتان بیرون خواهد کرد.

۹- مراحل بعدی را شرح دهید.

بعضی تراکت‌ها توضیح اضافه‌ای بیچارگی ندارند، ولی بعضی سایر چرا. مثلا تراکت معرفی یک کنسرت و یا یک برنامه آموزشی به توضیحات بیشتر و نهایتاً اعلام روند ثبت‌نام بیچارگی دارد. فلذا حتماً آدرس سایت خویش را در جای مناسبی از تراکت قرار دهید. توضیح دقیق و واضحی هم برای مخاطب روی تراکت بنویسید. به‌طور نمونه این جمله که "برای خرید بلیط به سایت ما بروید" این جمله باید نزدیک به محل قرار دریافت آدرس سایت باشد. کیوآر سایت خویش را هم همان کناره بگذارید بهتر هم می‌شود.


مطالب مرتبط...

1 نظر

  1. فاطمهفاطمه:

    خودتون یکبار دیگه متن بخونین چیزی می فهمین #نه_به_ترجمه_گوگولی


تماس با ما