اصول اولیه طراحی بروشور تبلیغاتی | انواع بروشور

اصول اولیه طراحی بروشور تبلیغاتی | انواع بروشور

بروشور، یکی از رایج ترین تبلیغات در بین دارندگان مشاغل مختلف است که در قطع ها و انواع مختلفی طراحی و چاپ می شوند. هر ساله میلیون ها عدد از این نوع کالای تبلیغاتی، در سراسر جهان تولید می شود و این در حالیست که تنها تعداد اندکی از آن ها، مصرف کننده را راغب می کند آن بروشور را پیش خودش نگه دارد. باقی آن ها، سرنوشتشان کف خیابان و سطل زباله است.

حال اگر می خواهید بروشور تبلیغاتی شما، وظیفه اش را به خوبی انجام دهد و برای شما مشتری بسازد، ناگزیر هستید اصول درست طراحی را بدانید. درست است که در اکثر موارد خودتان طراحی نمی کنید و کار را به طراح می سپارید. اما دانستن این موارد از این جنبه مفید است که بدانید از طراح چه می خواهید.

در این مقاله سعی شده ابتدا تعریفی از بروشور ارائه شود؛ سپس به بررسی انواع آن و نرم افزارهای طراحی اش پرداخته شده است.

محتوای این مقاله:

  • بروشور چیست؟
  • چرا بروشور A4 و A5 متداول است؟
  • انواع بروشور از لحاظ عمومی
  • انواع بروشور زیبا
  • نرم افزار طراحی کاتالوگ و بروشور

مطالب مرتبط با این مقاله در سایت صدبرگ

  • طراحی بروشور - 18 نکته بسیار مهم
  • طراحی کاتالوگ
  • ثبت سفارش طراحی و چاپ

بروشور چيست

بروشور (Brochure) وسیله ای است برای بیان توضیحات کامل یک محصول و نحوه استفاده از آن. به همین دلیل است که به آن، کالانما هم گفته می شود. زیرا یک کالای خاص را به صورت کامل تشریح می کند و یک کاربر پس از خواندن بروشور محصول، می تواند از آن محصول استفاده کند. تولید کننده ی یک محصول، باید برای محصولش شیوه استفاده از آن محصول را چاپ کند.

معرفی و درج اطلاعات استفاده از محصول، مهم ترین پارامتر یک بروشور است. این همان تفاوت بروشور و كاتالوگ است. شما در بروشور، در مورد یک محصول خاص صحبت می کنید ولی در یک کاتالوگ، مجموعه محصولات یک شرکت یا کمپانی، معرفی می شود. اگرچه امروز انواع محصولات تبلیغی و گرافیکی به صورت اینترنتی و غیر چاپی نیز منتشر می شوند، اما چاپ کاغذی، موجب دسترسی بیشتر و سهل الوصولی آن می شود. بروشورها بر خلاف کاتالوگ ها حجم کمتر و ظاهر ساده تری دارند.


اندازه بروشور

بروشورها در اندازه های مختلف و با سلیقه سفارش دهنده طراحی و چاپ می شوند. آنها اغلب ارزان هستند و تیراژ بالایی دارند، زیرا قرار است که در میان مصرف کنندگان بیشماری توزیع شوند و معمولا بر روی کاغذی با گرم پایین چاپ می شوند تا هم ارزانتر باشند و هم خواندن آن ها برای مصرف کننده ساده تر باشد.

درطراحی بروشور دست طراح برای تعداد صفحات باز است و از این منظر او می تواند انواع اطلاعات را به همراه تصویر در کنار هم و بدون نگرانی از شلوغی صفحه بیاورد. از طرف دیگر چون هر بروشور مخصوص یک محصول خاص می باشد، به همین دلیل از لحاظ طراحی، کمتر در رقابت با بقیه طراحی ها است.

پیشنهاد می شود پس از مطالعه این مقاله و آشنایی کلی با بروشور، حتما مقاله 18 نکته کاربردی در طراحی بروشور را مطالعه نمایید. در آن مقاله به 18 روش کاربردی برای طراحی اشاره شده است


بروشور جیبی

از دیگر نکات مثبت این شیوه تبلیغات، این است که مخاطب می تواند آن را همراه خود ببرد و در فرصتی مناسب بخواند( برخلاف پوستر یا بنر که باید در یک مکان نصب شود). از آنجا که بروشور در حکم یک نقشه راهنما در ارتباط با یک موضوع مشخص است، دقت مخاطب نسبت به مطالب منعکس شده در آن نیز بیشتر خواهد بود. در عین حال با توجه به کم حوصلگی مخاطبان، بیشتر برای کالاهای مصرفی و موضوعات خدمات ضروری می تواند پاسخگو باشد.


بروشور قابل حمل

از دیگر نکات مثبت این روش تبلیغات، این است که مخاطب می تواند آن را همراه خود ببرد و در فرصتی مناسب بخواند( برخلاف پوستر یا بنر که باید در یک محیط‌ نصب شود). نظر به اینکه بروشور در دستور یک نقشه راهنما در بستگی با یک موضوع مشخص است، دقت مخاطب نسبت به مطالب منعکس شده در آن نیز بیشتر خواهد بود. در همان سان با پروا به ناچیز حوصلگی مخاطبان، اغلب برای کالاهای مصرفی و موضوعات خدمات ضروری می تواند پاسخگو باشد.

چرا ابعاد A4 و A5 متداول است؟
قطع متداول بروشور (حداقل در ایران) به طور معمول A4 و یا A5 است. دلیل کاربرد بسیار از این قطع ها، بعید ریز کمتر کاغذ یا مقوای مصرفی است که برآیند اینکه مایه افزایش هزینه می شود. اگر بعید ریز کاغذ موضوعیت نداشته باشد، با توجه به سوژه و بیننده و حجم محتوای متنی و تصویری، می توان ابعاد و اندازه های متفاوتی برای آن در نظر گرفت. در پیوسته با جستار خلاقیت در طراحی بروشور، بیشتر آشنا می شویم.

پیشنهاد می شود برای آشنایی اغلب با قطح های کاتالوگ و کتاب، نوشتار قطعی برای کتاب را مطالعه نمایید.

انواع بروشور

از منظر ظاهری و صحافی، بخش بندی های متفاوتی هستی دارد. گرد از دسته بندی های عام بروشورها، منگنه دار و تاشو است.
بروشور منگنه ای

ویژگی های بروشور جذاب
بروشور منگنه دار
برای آنکه بروشوری به صورت دفترچه به چاپ برسد, شمار صفحات آن را باید عددی جفت در نظر گرفت, به عنوان مثال برای چاپ یک بروشور 8 صفحه ای A5، طراحی بر روی دو ورق کاغذ A4 پشت و روی انجام می شود به این صورت که دو ورق A4 روی هم قرار بگیرند و همزمان از میانی تا شوند. در این حالت 8 صفحه A5 داریم.(البته این سبک طراحی ، پسندیده چاپ دیجیتال می باشد. برای چاپ افست باید طراحی بر روی شیت های 45 در 60 و یا 50 در 70 سپریدن پذیرد.)پس از این الی کردن ها، یک یا چند منگنه بر روی خط الی می خورد و کالانمای ما به چهره یک کتابچه در می آید. بروشورهای منگنه دار اغلب کمتر از بیست صفحه هستند و صفحات درونی آن ها، از جنس کاغذ و جلد آن از جنس مقوا یا کاغذی با گرم بالا تعبيه می شود.

بروشور طراحی

بروشور تاشو

این مدل، فاقد صحافی و منگنه است. صفحات آن بوسیله ی خط تای افقی و عمودی از یکدیگر متمایز می شود. در طراحی بهتر است اندازه پایانی و تاشده بروشور، در تناسب با کاغذهای استاندارد در عقیده گرفته شود, این فرمایش مایه جلوگیری از بعید ریز کاغذ شده و آن را بی بیچارگی از برش قسمت های اضافه کاغذ می کند.

  

انواع بروشور زیبا

آنچه قبل از این توضیح دیتا شد درباره فرم های عمومی و شمایل معمول در بازار است؛ ولی طراح می تواند با تفکر خلاقانه انواع بیشماری از خطوط و صحافی را طراحی کرده و از این گذرگاه توجه اغلب مشتریان را جلب کند.

در تصاویری که در ادامه متن خواهید دید، طراح با خلاقیت در تقدیر الی شدگی، فرم بازپسین ای به هستی آورده است. هرچند باید درنظر داشت چاپ برخی از این انواع خلاقانه، مستلزم برش فرم دار کاغذ است و برای جاسازی این بروشورها در تیراژ بالا، باید هزینه برش و لغایت زدن را نیز در نظر گرفت.

خلاقانه بروشور
بروشور خلاقانه



طراحی بروشور فانتزی
در تصویر بالا، طراح فرم کلی کاغذ را بصورت شش ضلعی طراحی و در پایان پس از الی شدن، کاغذ بروشور به شکل سه گوش در می آید.

خلاقیت در طراحی بروشور
طراح در تصویر بالا، بروشور را به شکل شش ضلعی تکرار شده ای طراحی کرده که در پایان بر روی هم لغایت شده و ساختن شش ضلعی دیگری می دهد.

یک طراح هنگام طراحی گونه ها بروشور خلاقانه، باید به وابستگی فرم و محتوای بروشور توجه داشته باشد. بروشورهایی که حالتی جذاب و برش و تای زیبایی دارند، مناسب محصولاتی همانند بروشور مواد غذایی یا افزار بازی های کودکان هستند. ولی در طراحی برای یک دستگاه صنعتی، بهتر است ظاهری ساده تر طراحی شود لغایت بیننده کمتر با شکل درگیر شود و بتواند بر محتوا و پیام تبلیغاتی شما تمرکز کند.

برای رویت تعداد اغلب مثال های خلاقانه، رهنمود می شود نوشتار 18 نکته کاربردی در طراحی بروشور را مطالعه نمایید.

نرم افزارهای طراحی کاتالوگ و بروشور

برای طراحی بروشور پیشه ای، از نرم افزارهای گرافیکی گوناگون از آنگونه این InDesign بهره‌گیری می شود اما هر کاربری می تواند با استفاده از نرم افزار Microsoft Word یا نرم افزارهای ساده تری همچون Microsoft Publisher استفاده کند. در word و publisher، قالب های حاضر ای برای چاپ بر روی کاغذهای استاندارد جهانی همانند A4 وجود دارد.


مطالب مرتبط...

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...

تماس با ما