بسته بندی پوشاک

بسته بندی پوشاک
بسته بندی پوشاک
بسته بندی پوشاک

اولین تصویری که مشتری در اثناء خرید محصولات با آن روبرو می شود، بسته بندی محصول است. تصمیم گیری برای خرید تا حتماً بسیار زیادی منوط به تصویر اولیه ای است که برای مشتری از فرآورده برپایی می شود. از این رو کیفیت بسته بندی البسه نقش زیادی در فرایند فروش دارد.

در مطالب « بسته بندی جامه و خلاقیت » و « بررسی ایده آویز و بسته بندی لباس » به طور خلاصه به اهمیت بسته بندی و خلاقیت در آن پرداختیم. در مطلب « تمام آنچه درباره بسته بندی پوشاک و بایستگی آن باید بدانید »، هدف داریم به بایستگی بسته بندی درست و با کیفیت پوشاک، و روش های مناسب آن بپردازیم.

اهمیت و لزوم بسته بندی پوشاک

چاپ و تولید جعبه لباس
چاپ و تولید جعبه لباس

بسته ­بندی برای حفظ محصولات در مقابل آلودگی، صدمات برآمده از ترابری و انبار کردن صورت می گیرد.

بسته ­بندی، روشی جذاب برای انتقال پیام محصول به مشتریان و تاثیرگذاری بر تصمیم­ گیری آن­ها در اثناء خرید است.

مواد به شغل رفته در یک بسته بندی، حاوی پیامی ویژه از هویت، کیفیت و قیمت کالا هستند.

در فروشگاه­ هایی که خریدار با قفسه­ و رگال­ ها به طور سر راست سر و شغل دارد، بسته ­بندی پوشاک، مثل فروشنده­ ای است که در گنجه قرار گرفته است و در ارتباط با کالا صحبت می کند.

امروزه به دلیل افزایش خرید سر راست در فروشگاه ها، بیشتر برگزیدن ها در همان سررسید خرید صورت می گیرد.

بسته بندی پوشاک کمک می کند که کالاهای نسبتا مانند از یکدیگر تشخیص دیتا شوند.

افراد بر پایه خو معمولا محصولات یک برند را خریداری می ­کنند؛ به خصوص زمانی که مصرف ­کننده برندی را پیدا کند که نیازهای وی را برطرف کند. بسته بندی گرد از عواملی است که به برقراری پیوستگی مصرف کننده با یک برند خاص کمک می کند.

اهداف اصلی در بسته بندی پوشاک

سه قصد اصلی بسته بندی پوشاک، شامل موارد زیر می شود:

ارایه­ کالا به نحوی که نتیجه­ آن افزایش فروش باشد؛

فروش کالا به طریقی که فایده حاصله افزایش پیدا کند؛

کلیه نیازها را بر طرف کند و برای مصرف پسندیده باشد.

مشخصات بسته بندی و عناصر آن

مشتریان در بسته بندی به پیگیری سه عامل هستند که هر سه آن ها باید مورد پروا قرار گیرند:

۱) آسانی استفاده از بسته بندی،

۲) فهرستی از اطلاعات کامل و شفاف درباره محصول،

۳) ارایه دیدی صریح و واضح از محصول

بسته بندی لباس مردانه
بسته بندی لباس مردانه


مشخصات کلی بسته­ ها نشان­ دهند­ه منشا و کیفیت فرآورده است؛ در صورتی­ که بسته­ ها نشانه دهنده­ کیفیت بالا باشند در این چهره فرآورده مورد نظر از نظر مصرف­ کننده کیفیت بالایی دارد.

چهار عنصر مهم در بسته ­بندی بر تصمیم­ گیری اثناء خرید تأثیر می­ گذارند که می­ توان آن­ ها را به دو گروه دسته کرد: عناصر بصری و عناصر اطلاعاتی.

عناصر بصری شامل: تصاویر، سایز و شکل بسته­ است که بیش­تر روی تصمیم خریدار کارایی می گذارند.

عناصر اطلاعاتی، مربوط به ارایه­ اطلاعات در محصول است که بر شناخت خریدار اثر می­ گذارد.

هر بسته بندی باید متناسب با کالای باره عقیده طراحی شود. در بسته بندی پوشاک باید به جنس و کاربرد آن توجه کرد. به عنوان مثال، پوشاک باره نظر، مربوط به چه فصلی است و چه حجمی دارد. قیمت نیز نقش مهمی در نوع بسته بندی دارد. شدنی است لباسی مانند جوراب قیمت کمی داشته باشد ولی با بسته ای با کیفیت زیاد بالا، بها کالا بالا رود و فروش تفریق یابد. در صورتی که هدف از بسته بندی، افزایش فروش است.

در بسته بندی لباس باید گروه سنی نیز مورد توجه پیمان گیرد. روحیات کسان در سنین و جنسیت های مختلف، متفاوت است. یک دختر بچه به زیبایی بسیار توجه می کند و باید از رنگ های شاد و صریح در بسته بندی محصولات مربوط به این گروه استفاده کرد. اما در بسته بندی پوشاک پسرانه باید از رنگ های سنگین و استوار بهره‌گیری شود. تک رنگ بودن، مظهر پیامی استوار و مردانه است؛ رنگ هایی مثل: آبی تیره، زرشکی، مشکی و بنفش. در بسته بندی البسه پسرانه، به کارگیری اشکال وزین و قوی زیاد جلب توجه می کند، اما در البسه دخترانه، فرم های نرم و سیال استعمال دارند.

بسته بندی خلاقانه لباس
بسته بندی خلاقانه لباس


نوع لباس نیز در طراحی بسته بندی کارایی دارد. به عنوان نمونه در بسته بندی کاپشن باید از رنگ های سرد بهره‌گیری کرد و ضخامت بسته نیز به دلیل سنگینی لباس، بیشتر است. در طراحی پوشاک های مربوط به فصل گرم، از رنگ های صریح و گرم استفاده می شود.

در کلیه بسته بندی ها، باید سهولت حمل و نقل در نظر گرفته شود.

هزینه بسته ­بندی

هزینه های بسته بندی، بخش زیادی از هزینه های تولید را به خود گزین کردن می دهد. پس تفریق این هزینه ها بسیار مهم است.

در حال آماده کوشش می کنند که عملکردهای بسته بندی را گسترش دهند تا از این طریق، حجم مواد باره نیاز، خرج های تامین ساز و برگ و منابع کاری کاهش یابد.

هزینه های بسته بندی شامل: نیروی کار، ساز و برگ و خرج تعبيه مواد می شود. حدود ۹ درصد از هزینه هر محصول، متعلق به هزینه بسته بندی آن است و بین ۱۵ لغایت ۵۰ درصد بها فروش فرآورده را تشکیل می دهد.

در بسیاری از مواقع تمام هزینه برگزیدن یافته به بسته ­بندی، باره استفاده پیمان نمی گیرد. اغلب، این جستار به انگیزه نبود هشدار از این باره است که تغییر در روش ­های خرید پوشاک، مایه عوض شدن روش­ های فروش می­ شود.

انواع بسته ­بندی پوشاک

پوشاک نیاز به دو نوع بسته بندی دارند:

الف) بسته ­بندی پوشاک برای خرده ­فروشی و ب) بسته بندی پکیج محصولات به چهره عمده جهت ارسال به خرده فروش.

این روش­ ها را می ­توان در پنج گروه، بخش بندی کرد:

بسته ­بندی برای فروشگاه ­های زنجیره­ ای؛

بسته ­بندی به نحوی که مشتری بتواند خودش جنس را گزینش کند؛

بسته ­بندی به نحوی که جنس با کمک فروشنده به فروش برسد؛

بسته ­بندی کلی یا حمل و نقلی، برای اجناسی که بدون بسته­ بندی به فروش می­ رسند (مانند جوراب یا جامه زیر)؛

بسته ­بندی کلی یا حمل و نقلی برای اجناسی که به صورت تکی به فروش می ­رسند (مانند کفش و پیراهن).

سه گروه اول، دربرگیرنده بسته ­بندی­ های تکی یا نمایشی می ­شوند، یعنی بسته ­بندی ­هایی که در آن ها پوشاک، به همان چهره و داخل بسته ­بندی به دست خریدار می ­رسند.

دو گروه بعدی شامل تعدادی از بسته ­های تکی و یا به طور عمده، مثلا ۶ یا ۱۲ تایی می ­شوند. در این گونه بسته­ بندی، کالایی را که بدون بسته بندی در معرض نمایش گذاشته اند، بعد از فروش مجددا داخل بسته ­بندی پیمان می­ دهند؛ به عنوان مثال: کاورهای ویژه حفاظت و حمل کت و شلوار. این گونه بسته ­بندی اگر متناسب با اندازه لباس طراحی شود، در منزل نیز می ­تواند برای حفاظت پوشاک مورد کاربرد پیمان گیرد.

بسته بندی تی شرت
بسته بندی تی شرت


تاثیر بسته­ بندی البسه در فروش

در تمام موارد هدف آن است که ذهن مشتری برای خرید جامه آماده شود. توسط شش پارامتر می نا پروا مشتری جلب کرد:

کیفیت کالا

قیمت فروش: بها فروش پوشاک شامل هزینه­ مواد­ خام اولیه، هزینه ­های کارگران تولیدی، تولید، انبار، حمل­ و نقل و غیره می­­ شود؛

بها دادن به پول پرداختی: بسته ­بندی دوباره لباس، بیش از آن­ که به جلوه جامه بیفزاید، باعث بالا رفتن و تورم بها آن می ­شود؛

وضعیت: لباس باید حائز « تازگی کارخانه­ ای» باشد. بسیاری از اجزای پوشاک ممکن است در حین حمل­ و نقل از کارخانه ویران شوند؛ مثلا چرک شدن لباس.

روش به نمایش گذاشتن: به کارگیری بسته­ های شفاف یا نیمه شفاف برای بسته ­بندی، شیوه الی کردن درون جعبه و برجسته کردن عناوین و اشکال.

اطلاعات: به انگیزه افزایش فروشگاه­ های سلف سرویس، بخش­ هایی که مشتری، خویش دست به برگزیدن می زند و تنوع مواد، به کارگیری علامت ­های کامل، واضح و ساده در بسته بندی لباس، بایسته است.

بسته بندی البسه با توجه به روش فروش

پوشاک از طریق نمایش روی قفسه و یا از پشت پیشخوان، برحسب این که بازار فروش کدام را بپذیرد، به فروش می ­رسند.

الف) لباس ­هایی که روی قفسه به فروش می ­رسند

لباس­ ها نباید حائز چروک و چین ­خورده باشند.

باید با همان تازگی کارخانه ­ای در فروشگاه­ ها به نمایش در آیند.

لباس پیش از به نمایش در آمدن، اتو نشود. لباسی که مجدد اتوکاری و پرس­ کاری شود، همان ظاهر بعد از فرآوری را ندارد.

در اثناء حمل و نقل، انبار شدن و آویزان کردن، لباس ها به شکلی طبیعی که برای آن­ها مشخص شده حفظ شوند. این شغل را می ­توان با حمل جامه ­ها روی قفسه­ های متحرک یا بدست جا به ­جایی آن­ ها تو وسایل نقلیه­ قفسه ­بندی سپریدن داد. باید پوشاک ها در مقابل لک و خاک ­آلود شدن محافظت شوند. می نا با کاورهایی که از مواد مناسب مشابه PVC تهیه شده­ اند، قفسه­ ها را پوشاند. لباس­ ها در حین حمل ­و نقل باید هر کدام به کاورهای سرتاسری ( معمولا از جنس پلی ­اتیلن) مجهز باشند.

جعبه لباس
جعبه لباس


ب‌) لباس­ هایی که داخل جعبه بسته­ بندی می ­شوند

هنگامی که راهی جز گذاشتن جامه ­ها تو جعبه وجود ندارد، باید دقت اکثریت به پیشه برد. مواد مورد بهره‌گیری و شیوه بسته­ بندی باید باره توجه پیمان گیرند و از تجهیزاتی که از چروک شدن لباس بازدارندگی می­ کنند، کاربرد شود.

علل چروک شدن بیش از حد پوشاک ­ها:

جنس مواد بهره‌گیری شده در لباس؛ مسیر ­حل این است که لباس­ ها را پیش از حمل و نقل، بسته ­بندی و لغایت حد امکان مختصر ­تر تا کنیم. شمار جامه ها نیز باید در حدی باشد که سنگینی بیش از حدی به لباس وارد نشود.

لباس ­هایی که در حالت نمور لغایت شده و بعد تحت تنگنا نیز قرار گیرند، چروک می ­شوند و چروک آن­ ها ثابت می­ ماند. لباس­ ها را باید قبل از الی کردن، به طور کامل هوادهی کرد یا این­ که آن­ ها را در دمایی نگه داشت که کاملا خشک شوند.

تا کردن لباس ­ها نباید به گونه ­ای باشد که صرفا در جعبه پیمان گیرند. بلکه باید ­به صورتی باشد که پس از آویزان کردن، چروک­ های برآمده از تا، محو شود. تاشدگی ­های ضربدری این ویژگی را ندارند. پس از تعیین گونه لغایت کردن باید جعبه ای متناسب با آن را انتخاب کرد.

نباید از جعبه ­های خیلی حقیر یا کبیر استفاده شود. استفاده از جعبه­ های خیلی حقیر معمولا نتیجه­ این طرز اندیشه است که فشردگی لباس­ در جعبه، از جنبش آن­ که موجب چروک شدن می­ شود، بازداری می کند. در حالی که خفگی بیش از حد، چروک­ های اکثریت فرآوری می ­کند.

جلوگیری از چروک شدن:

طراحی و چاپ جعبه مقوایی برای لباس
طراحی و چاپ جعبه مقوایی برای لباس


مقواهای الی شده که راهبند جنبش لباس­ ها می­ شوند و کاغذهای زرورقی می ­توانند تا حدودی از دوام چروک ­ها جلوگیری کنند.

استفاده از فیلم پلی ­اتیلن برای نمایش، محافظت و یا پوششی برای جلوگیری از نفوذ گرد و خاک و تفریق چروک است. در بسته بندی بالنی، لایه هوای داخل کیسه ­های پلی ­اتیلنی، از اعمال وزن روی پوشاک جلوگیری می ­کند. البته باید دو نکته را مدنظر داشت:

۱) وزن فیلم ( کمینه ۱۲۰ ) باید برای مقابله با وزن پوشاک کافی باشد. هر چه این مقدار بیش ­تر باشد، هوای حبس شده بیش ­تر، و هموار شدن لباس بعد از اعمال خفقان راحت ­تر انجام می­ شود.

۲) در کیسه ­های بسته ­ها باید استوار باشد، اما لازم نیست که در روبرو عبور هوا ثابت باشد. یگانه از بهترین روش­ های بستن کیسه، پیچاندن بالای آن الی نزدیک جامه است. اضافی کیسه به شکل کلاهک در می ­آید و با نوار بسته می ­شود. شیوه بهتر، استفاده از دستگاه حرارتی است که یک باره تمام پهنای کیسه را مسدود کند. البته باید مطمئن شد که هوای داخل کیسه در پرتو فشار دست اپراتور خارج نشود.

ج) پوشاکی که از پشت پیشخوان به فروش می­ رسند

بعضی پوشاک، بدون بسته ­بندی یا بیرون از بسته ­بندی به نمایش در می­ آیند؛ مثل جوراب­، روسری، کلاه­ و غیره. برخی از لباس­ ها نیز فقط بسته­ بندی اولیه می­ شوند و ممکن است در فروشگاه ­های سلف سرویس به فروش برسند. پوشاک بدون بسته ­بندی، دشواری ها و نیازهای مشابهی با پوشاک گنجه ­ای دارد.

پوشاکی که بسته ­بندی اولیه دارند و از پشت پیشخوان به فروش می ­رسند به این انگیزه که مشتری می­ تواند از سرپرست فروش سوال­ بپرسد، شیوه نمایش محصول و دادن اطلاعات در باره آن ­ها بسیار مهم نیست.

سه نوع بسته ­بندی برای پوشاکی که از پشت پیشخوان به فروش می رسند، هستی دارد که هرکدام حائز انواع یا مواد مختلفی هستند:

جعبه ­های مشکل و محکم: این جعبه ­ها ممکن است بدست کاغذ پوشانده شوند، یا از مقواهای آستردار و یا چاپ شده که به تکه­ های گوناگون بریده و به صورت ساده یا تزیینی مونتاژ می شوند، ساخته شده باشد. این جعبه ها، فضای زیادی اشغال می­ کنند. جنس بعضی از آن­ ها از مقوای کاهی است که با وجود ثبات زیاد، شکننده هستند. دیگر گونه ها مقواهایی که به اندازه کافی محکم هستند، استفاده و قابلیت انعطاف بیش ­تری دارند.

کارتن های تاشو ( کارتن های مونتاژ شده ): این کارتن ها به صورت با تلق، بدون تلق، چاپ شده یا چاپ نشده و یک قطعه یا دو تکه هستند. انواع دو قطعه حائز برش، تاشدگی و دستگیره هایی برای بلند کردن هستند.

بسته های شفاف: این بسته ها به صورت کیسه ساخته شده از فیلم های قابل نرمش هستند. علاوه بر فیلم های سلولزی بازیافت شده، فیلم های قابل انعطاف و شفاف دیگری نیز هستی دارد. پلی اتیلن به چهره کیسه برای بسیاری از پوشاک ها جهت نمایش پوشاک بهره‌گیری می شود. بسته های بالنی نیز برای بسته بندی فله، انبوه و کاورهای کامل یا نصف کامل ( نصف تنه ای ) برای البسه قفسه ای استفاده می شوند.

بسته بندی نایلونی تی شرت
بسته بندی نایلونی تی شرت

فیلم های پلاستیکی یکتا و خاک را جذب می کنند. یگانه و خاک روی کیسه ممکن است هنگام جا به جایی، به درون آن منتقل شود.

نکته دیگری که باید به آن توجه شود، وضوح کالا است. به عنوان نمونه در کالاهایی مثل جوراب زنانه، به انگیزه رنگ بسته، به خوبی نمی تاب درون آن را دیدن و این مساله ای است که اهمیت زیادی دارد.

تاثیرات پارچه هایی که از نخ و الیاف مصنوعی تعبيه می شوند را باید روی پلی اتیلن، مد نظر پیمان داد. مثلا نوعی نخ نایلونی به کمک نوعی روغن تولید می شود. جامه تهیه شده از این نخ باید بدون شستشو بسته بندی شود. در غیر این صورت پرتو چربی جامه باقی می ماند. این چربی روی پلی اتیلن نشان گذاشته، آن را چسبناک می کند و احتمالا سبب پس دادن و جنبش جوهر چاپ روی فیلم پلی اتیلن می شود.

بسته های بلیستر در گونه ها گوناگون برای بسته بندی پوشاکی مانند روسری و جوراب به کار می روند. معمولا در این نوع بسته بندی، مقوایی به عنوان بستر به شغل می رود و نوشته ها، تصاویر، اطلاعات و برخی جزییات مربوط به فروش روی آن چاپ می شود.

د) جامه ­هایی که در فروشگاه ­های سلف سرویس بدست مشتری گزینش می ­شوند

نمایش فرآورده و دادن اطلاعات در باره این دسته از پوشاک ها زیاد ضروری است. به طور کلی، مشتری احتیاج دارد که به راحتی و به سرعت متوجه موارد زیر شود:

کالا چیست؟ چه مارکی دارد؟ جنس و گونه آن چیست؟

سایز لباس چیست؟

قیمت آن چقدر است؟ (به ویژه در فروشگاه ­های زنجیره­ ای)

دستورالعمل شستشوی آن چگونه است؟

این اطلاعات می ­تواند روی خویش بسته ­بندی، به صورت برچسب در ذیل جامه و یا به آن آویخته باشد.

بسته بندی مقوایی لباس
بسته بندی مقوایی لباس


بسته های مخصوص انبار کالا یا ترابری معمولا ساده ترین و ارزان ترین گونه بسته بندی جعبه های مقوایی هستند. این بسته ها برای بلند کردن بهتر است دستگیره داشته باشند. برای جعبه های کبیر تر، مقوای فلوت دار (کرکره ای) ارزان تر است و بهتر حمل می شود. این جعبه ها باید همیشه جزو موجودی انبار کارخانه تولیدکننده پوشاک باشند.

دربندی جعبه ها

انواع زیادی از نوار چسب های مخصوص دربندی وجود دارد. نوع متداول آن از مونث ای چسبناک پوشیده شده که در پرتو رطوبت فعال می شود (چسب های آب چسب). انواع نوار چسب های دلنازک به خپگی نیز موجود است.

استفاده از نخ یا ریسمان برای بستن جعبه شدنی است باعث صدمه آن شود. گره نخ یا طناب شدنی است باز شود یا بسته را بدست آن بلند کنند؛ این فرمایش سبب پارگی لبه های جعبه و صدمه دیدن محتویات آن می شود.

سیم ها و تسمه های فولادی را نباید برای بستن جعبه مقوایی استفاده کرد.

روش به معرض نمایش قراردادن یا و چیدمان پوشاک با توجه به بسته بندی

فیلم سلولز اصلاح شده: فیلم های معمولی، قدرت بالایی برای جذب نم دارند. اگر البسه بسته بندی شده در معرض رطوبت هستند، بهتر است از فیلم هایی با پوشش ضد نم که دیرتر چروک می شوند، کاربرد شود. فیلم های سلولزی به راحتی چروک می شوند. همچنین نوری که به آن ها تابیده می شود، در زوایای زیادی منعکس و باعث خیره شدن مشتریان می شود.

بسته بندی لباس کودک
بسته بندی لباس کودک

فیلم های پلی اتیلن: انواع جدید آن ها، با جلا و براقیت بالایی که دارند، می توانند همان تاثیر فیلم های سلولزی را برای مشتریان به وجود آورند. باید بسته هایی که در آن ها فیلم پلی اتیلن به شغل رفته را طوری چید که انعکاس نور، منطبق بر زاویه رویت مشتری نباشد. به طور کلی در فروشگاه های سلف سرویس، در بسته هایی که از پلی اتیلن تهیه شده، سیل می شود. زمانی که مشتری علاوه بر دید بسته، علاقمند به بسط دادن آن نیز باشد، سیل کردن بسته، ممکن است عامل بازداری خرید و کاهش فروش شود. در این موارد، طرح بسته باید به گونه ای باشد که مشتری بتواند کالا را لمس کند.

بسته بندی پوشاک بعد از فروش

از موارد دیگری که تولیدکنندگان البسه به آن باید بپردازند، بسته بندی البسه خریداری شده است. اکثر خرده فروشان بسته هایی را برای این منظور، تدارک می بینند. این بسته ها می تواند از کاغذ یا مقوا، یا ترکیبی از این دو باشد. ولی بیشتر سایز مناسبی برای پوشاک ندارند، لباس به راستی داخل بسته پیمان نمی گیرد و فروشنده ناگزیر می شود آن را لغایت کند.

جعبه شلوار
جعبه شلوار


می نا با یک بسته بندی با کیفیت که دقیقا برای البسه باره عقیده طراحی شده و دارای آویز (چوب لباسی) است، خوشنودی مشتریان را تامین کرد. طراحی بسته بندی خوب، سبب می شود که «تازگی کارخانه ای» پوشاک حفظ شود. در ضمن مشتری بسته بندی را برای کاربرد پیوسته به کار خواهد برد.

1 نظر

  1. آبانآبان:

    حالا اشکالی نداره از گوگل ترنسلیت استفاده کردین، ولی لااقل یه نگاه بهش میکردین ببینین لااقل جمله بندی ها درست باشن. این چه وضعیه؟


تماس با ما